Ted Chiang
Arie Storm
Exhalation
Amsterdam: Volt, © 2019
365 p.
9789021417691 (paperback)

Ted Chiang (1967) is een Amerikaans sciencefictionschrijver en onder andere bekend van ‘Story of your life’ waar de film ‘Arrival’ (2016) op gebaseerd is. Dit boek bestaat uit negen gebundelde verhalen. In het titelverhaal ‘Wat er van ons wordt verwacht’ waarschuwt de schrijver voor de Voorspeller, een verslavend spel waar al veel mensen diep door in de put zijn geraakt omdat ze er daardoor achter komen dat de vrije wil niet bestaat. In bijvoorbeeld ‘De koopman en de poort van de alchemist’ komen islamitische deugden en (morele) problemen die samenhangen met tijdreizen voor. ‘Wat er van ons wordt verwacht’ is een mooie verzameling werken met thema’s als de vrije wil en spijt. Chiang schrijft overtuigend en laat je soms geloven iets over de realiteit te lezen. De moralistische maar nooit moraliserende verhalen lezen vlot weg en nemen de lezer direct mee dankzij de intelligente verhaalconstructie. Chiang schrijft niet dystopisch maar hooguit waarschuwend en altijd hoopvol. Bijzonder zij…Lees verder

Over Ted Chiang

CC BY 2.0 - Foto van/door K Tempest Bradford from New York City

Ted Chiang (Port Jefferson (New York), 1967) is een Amerikaans sciencefictionschrijver.

Chiang stond op het punt op te houden met schrijven toen hij werd toegelaten tot de Clarion Workshop. Daarna heeft hij met zijn korte verhalen een aantal belangrijke prijzen gewonnen: de Nebula Award voor de novelette Tower of Babylon (1990) en de novelle Story of Your Life (1999). Hij kreeg een Nebula én een Hugo Award voor de novelettes Hell Is the Absence of God (2002) en The Merchant and the Alchemist's Gate (2008). Chiang weigerde een Hugo nominatie voor Liking What You See: A Documentary, omdat zijn redacteur hem niet de extra tijd had gegeven om het verhaal te schrijven zoals hij echt wilde. Het verhaal Seventy-Two Letters won de Sidewise Award for Alternate History in 2000. In 2009 won het korte verhaal Exhalation de BSFA Award, de Locus Award en de Hugo Award.

De eerste acht verhalen van Chiang zijn verzameld in S…Lees verder op Wikipedia