+1
't Jagthuys
×
't Jagthuys 't Jagthuys

De ideale man houdt van klassiek en lezen

De jonge Nederlander Merijn de Boer maakt met zijn derde roman, 't Jagthuys, de overstap van 'belofte' naar 'aanrader'.

Als Vera, een prostituee gespecialiseerd in gehandicapten, tijdens haar werk Binnert ontmoet, ziet ze meteen dat hij een buitenkansje is. Ja, Binnert is een klein beetje fysiek gehandicapt. En misschien een tikje autistisch. Maar hij is ook gevoelig, muzikaal begaafd, intelligent, belezen. De sportzaal in de familievilla, 't Jagthuys, heeft hem toegestaan een stalen lichaam te kweken. Hij is Vera's ideale man: 'Een man met het verstand van een professor en het lichaam van een bouwvakker'. En: 'ik heb hem helemaal voor mij alleen (...), niemand weet dat hij bestaat'.

Eén probleempje: Binnert leeft teruggetrokken, in een symbiotische relatie met zijn moeder, de verbitterde Neeltje Bruinworst. Zij heeft Vera alleen maar uitgenodigd voor Binnerts 'seksuele verlichting'. Concurrentie zal ze niet dulden. 'Het gevoel dat hij letterlijk omsloten werd door zijn moeder, alsof hij op vijfendertigjarige leeftijd nog altijd in haar buik zat,…Lees verder

'T JAGTHUYS

De eerste zin Binnert stond achter het gordijn terwijl ik kennismaakte met zijn moeder.

Binnert is een rare jongen, geestelijk en fysiek niet helemaal in orde, maar een man als een ander, aldus zijn moeder, Neeltje Bruinworst. Op zijn achttiende heeft ze hem leren masturberen door het voor te doen met een preistengel. Later heeft ze hem het binnenste van haar vagina wel eens getoond, maar daar hield het op, want ’een moeder kon ook té dichtbij komen’, zegt deze vrouw uit de betere klasse die de ballen van heer eerste geliefde vergelijkt met Fabergé-eieren. Daarom wordt Vera ingeschakeld, een uit Amsterdam afkomstige seksuele zorgverleenster die iedere donderdagochtend anderhalf uur bij Binnert op de kamer komt. Maar na een paar weken wil Vera meer. Ze droomt van de eeuwige liefde – en seks – met Binnert, de Hollandse Atlas, wat Neeltje natuurlijk volkomen tegen de jaloerse borst stuit. ’t Jagthuys is Merijn de Boers tweede roman, waarmee hij een volkomen uniek, grappig, maar ook tragisch geluid laat horen.

Lees verder

Merijn de Boer werd in 2015 in de Volkskrant uitgeroepen tot een van de grootste literaire talenten van Nederland. Toen moest deze roman nog verschijnen, die die stelling volledig onderstreept. Vera biedt als zorgverlener seksuele hulp aan gehandicapten. Ze wordt ingehuurd door de moeder van Binnert, een 35-jarige man die nog nooit zijn huis, een muffige villa aan de Vecht, uit is geweest. De wereldvreemde Binnert heeft een heupafwijking en lijkt autistisch, maar hij is ook gespierd, intelligent, belezen en uitzonderlijk muzikaal. Vera valt als een blok voor hem en doet er alles aan om hem, tegen zijn zin, los te weken van zijn overbezorgde, bezitterige moeder en hem mee te nemen naar Amsterdam. Door gebruik te maken van drie onbetrouwbare vertellers (Vera, Binnert en zijn moeder) laat de auteur de lezer keer op keer schuiven in zijn sympathieën en verwachtingen. Zelfs het slot van het boek – op de keper beschouwd een anticlimax – schuurt en wringt op een overtuigende manier met de le…Lees verder

Over Merijn De Boer

Merijn de Boer (Heemstede, 7 september 1982) is een Nederlandse schrijver. De Boer woont met vrouw en kinderen in Tunis.

In 2011 verscheen bij uitgeverij Meulenhoff zijn verhalenbundel Nestvlieders, bestaande uit vier niet eerder gepubliceerde verhalen: 'Overal leegte', 'Balthasar Tak', 'Luchtkasteel' en 'Kraaien in de schoorsteen'. Een jaar later kreeg De Boer voor deze verhalenbundel de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 2012 toegekend.

In 2014 verscheen zijn roman De nacht, die werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. Ook kwam de roman genomineerd op de longlist voor de BNG Literatuurprijs

Merijn de Boer werd in 2015 door De Volkskrant uitgeroepen tot een van de grootste literaire talenten van het Nederlandse taalgebied.

In 2016 verscheen zijn tweede roman ’t Jagthuys. In december 2016 zette het BNG Cultuurfonds deze roman op de shortlist voor de BNG Literatuurprijs.