Hans Van Pinxteren
Frans
L'éducation sentimentale
Amsterdam: L.J. Veen Klassiek, 2016
478 p.
9789020415254 (paperback)

Deze klassieke Franse roman (1869) is een van Flauberts belangrijkste werken en wordt hedentendage vrij algemeen beschouwd als een hoogtepunt van het realisme. Centraal verhaalgegeven is de liefde van een jongeman voor een oudere, getrouwde vrouw. Een liefde waaraan hij trouwens langzaam maar zeker mentaal ten onder gaat. Hun relatie vindt haar beloop tegen het met verve beschreven politieke, sociale en culturele (burgerlijke) klimaat van het Parijs omstreeks 1850. Op die manier ontstaat binnen de roman een tweeledig mensenportret: dat van een individu en dat van een hele generatie, met in beide gevallen het gewone, het zwakke, het middelmatige, het tekort van menselijk handelen als opvallende kenmerken. De roman oogt bij momenten nogal langdradig omwille van de complexiteit van de intriges en de soms uitgesponnen beschrijvende passages. Daartegenover staan de door de auteur vakkundig en functioneel gebruikte verteltechnieken en schitterende lyrische, zelfs romantische stukken. Een ro…Lees verder
Zoals gebruikelijk heeft de Franse schrijver (1821-1880) aan dit boek lang, ongeveer vijf jaar, gewerkt. De stijl, het ritme van de zinnen, de structuur van het werk vormden obsessies voor Flaubert. De vertaler is erin geslaagd de stijl te evenaren. De hoofdpersoon is de jonge Frédéric Moreau die verliefd wordt op mevrouw Arnoux die voor hem een soort madonna, een muze wordt. Hij is een romanticus die in Parijs carrière wil maken, maar die op allerlei terreinen mislukt. Zijn verliefdheid en zijn leven worden door dromen bepaald. Zijn falen op het gebied van de liefde wordt symbool voor het geestelijk bankroet van zijn generatie, want de roman is ook een kroniek van de revolutie van 1848. Frédéric ontmoet allerlei revolutionaire helden die óf eigenbelang nastreven, óf op wraak uit zijn, óf als idealist mislukken. De revolutie mislukt en de wegen van proletariaat en bourgeoisie lopen voorgoed uiteen.

Over Gustave Flaubert

Gustave Flaubert (Rouen, 12 december 1821 - Canteleu, 8 mei 1880) was een Franse schrijver die gezien wordt als één van de belangrijkste romanschrijvers uit de literatuurgeschiedenis. Het werk van Flaubert vertegenwoordigt een van de hoogtepunten uit de realistische literatuur, hoewel Flaubert niet louter in deze stijl schreef, zo zijn er werken in zijn oeuvre die ook als romantisch gekarakteriseerd kunnen worden.

Zijn bekendste en meest invloedrijke werk is zijn debuutroman Madame Bovary uit 1857, een werk dat zich afspeelt op het platteland en handelt over de overspelige relaties van het hoofdpersonage Emma Bovary. De roman veroorzaakte een schandaal vanwege de vermeende obsceniteiten in het werk, maar is na verschijning van groot invloed geweest op onder meer Emile Zola en het naturalisme. Het werk wordt algemeen gezien als één van de belangrijkste romans uit de Westerse literatuurgeschiedenis. Andere belangrijke werken van Flaubert zijn L'Éducation sentiment…Lees verder op Wikipedia